مجموعه عملیات ثبت ـ اسناد لازم الاجرا

((برگرفته از سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور))

مراجع صدور اجرائیه 

 

درخواست اجرا مفاد اسناد رسمی از مراجع ذیل بعمل می آید:

الف-دفتر خانه اسناد رسمی و دفتر رسمی ازدواج وطلاق

در موارد زیر دفتر اسناد رسمی و ازدواج وطلاق مراجع صدور اجرائیه می باشد:

1-در مورد اسناد رسمی لازم الاجرا نسبت به دیون و اموال منقول و املاک ثبت شده و نیز املاک مورد وثیقه و اجرا(مشمول قانون روابت مالک و مستاچر)اعم از ابنکه مورد وثیقه و اجاره ثبت شده یا نشده باشد از دفتر خانه ای که سند را ثبت کرده است.در مورد سایر اسناد راجع به املاکی که ثبت در دفتر املاک نشده است برای اجرا مفاد سند ذینفع باید به دادگاه صالحه مراجعه کند.(بند الف ماده یک آئیننامه اجرا).



2-در مورد مهریه و تعهداتی که ضمن ثبت ازدواج و طلاق و رجوع شده نسبت به منقول و سایر تعهدات (باستثنای غیر منقول)از دفتری که سند را تنظیم کرده است و نسبت به اموال غیر منقول که به ثبت دفتر املاک رسیده است از دفتر اسناد رسمی تنظیم کننده سند.(بند ج ماده یک آئیننامه اجرا –ماده 2قانون ازدواج-ماده 10نظامنامه دفتر ثبت ازدواج وطلاق مصوب1310)



3-نسبت به مواردی که موجر با درخواست وصول وجه قبوض اقساطی فسخ و یا تخلیه مورد اجاره را بخواهد مرجع صدور اجرائیه دفتر تنظیم کننده سند است.(بند د آئیننامه اجرا)در این حالت باید قبوض اقساطی بقیه مدت ضمیمه تقاضا نامه می شود.(ماده 48آئیننامه دفاتر اسناد رسمی مصوب1317).



4-در مواردی که طلبکار بخواهد از شرط مندرج در سند (هر نوع که باشد )استفاده کننده مرجع صدور اجرائیه نسبت به قبوض اقساطی دفتر خانه مربوطه است.(بند201 مجموعه بخشنامه های ثبتی تا اول مهر ماه 60) توضیح اینکه با ادعای گم شدن ثبوت اقساطی اجرائیه صادر نخواهد شد.(ماده 12آئیننامه اجرا).



ب-ادارات ثبت

در موارد زیر ادارات ثبت مرجع صدور اجرائیه می باشد:

1- اجرائیه مربوط به قبوض اقساطی بدون قیدوشرط و یا اینکه طلبکار نخواهد از شرط مندرج در سند مربوطه استفاده کند.( بند ب ماده یک آئیننامه اجرا-بند 201 مجموعه بخشنامه های ثبتی تا اول مهر60).



2- اجرائیه مربوط به چک بانکی (مواد 240 الی 253 آئیننامه اجرا و بند 205 مجموعه بخشنامه های ثبتی تا اول مهر65-قانون چک مصوب سال1300)



3- اجرائیه مربوط به ماده 103 قانون شهرداری مصوب 1334

4- اجرائیه مربوط به برگ وثیقه انبار های عمومی.(ماده 241 آئیننامه اجرا).

5- اجرائیه مربوط به ماده 10 مکرر اصلاحی قانون تملک آپارتمان(ماده242 آئیننامه اجرا).

6- اجرائیه مربوط به عوارض شهر داری موضوع ماده 77 قانون اصلاح پاره ای از مواد و الحاق مواد جدید به قانون شهر داری مصوب سال1345. (ماده243آئیننامه اجرا).

7- اجرائیه مربوط به عوارض موضوع تبصره 1 ماده 13و ماده 28 قانون نوسازی و عمران شهری مصوب سال 47. (ماده244آئیننامه اجرا).

8- اجرائیه موضوع ماده 11قانون تشکیل بانک تعاون کشاورزی ایران مصوب سال 48 و تبصره 63 ماده واحد قانون بودجه اصلاحی سال 52 و بودجه سال 53. (ماده265آئیننامه اجرا).



9- اجرائیه در مورد وصول آب بهاء از استفاده کنندگان از آب موضوع ماده واحد مصوب سال 46 قانون وصول بهاء آب ساز مانها و شرکت های تابع وزارت آب و برق. (ماده257آئیننامه اجرا).

10- اجرائیه در مورد آب بهاء طبق ماده 53 قانون آب و نحوه ملی شدن آن مصوب سال 1347. (ماده258آئیننامه اجرا).



11- اجرائیه در مورد اجرای احکام دادگاه های نظامی نسبت به محکومیت های نقدی تصویب نامه شماره 8486 مصوب مرداد 1343 مستند به ماده425 قانون دادرسی و کیفر ارتش. (ماده259آئیننامه اجرا).

12- اجرائیه موضوع لایحه قانون بازسازی روستاهای کشور مصوب سال 1358 شورای انقلاب و ماده 11 آئیننامه مربوط به برخورداری ساکنان روستاها از تسهیلات اعتباری و بانکی در زمینه ساختمان واحدهای مسکونی مصوب سال 1359.

13- اجرائیه مربوط به قانون «قانون راجع به اعتبار اجرا اسناد عادی که از طرف گیرندگان وام یدون وصیقه که از طرف شرکتهای تعاونی روستائی و اتحادیه های تعاونی روستائی و شرکتهای تعاونی کشاورزی و اتحادیه های تعاونی کشاورزی به اشخاص پرداخت می شود».(روزنامه رسمی شماره10813-24/1/1361).

14- اجرائیه مربوط به قانون«قانون اعتبار اسناد عادی وامهای پرداختی شرکتهای تعاونی روستائی عشایری و صیادی به اعضا»و تبصره آن (روزنامه رسمی شماره11984-2/2/60).

15- اجرائیه های موضوع ماده 15عانون عملیات بانکی بدون ربا مصوب سال 62و ماده 11 آئیننامه فصل سوم قانون عملیات بانکی بدون ربا و تبصره آن مصوب سال 62 ( تصویبنامه 88620 هیئت وزیران وماده 15 اصلاحی قانون مزبور مصوب سال 66).

16- اجرائیه های موضوع ماده26 آئیننامه اصلاحی آئیننامه قانون اصلاح و حذف موادی از قانون ثبت اسناد و املاک مصوب 1310و اصلاحات بعدی آن مصوب مرداد ماه1365(مصوب1367)(موضوع ماده 147و148و154 اصلاحی قانون ثبت ).

از مواردی که در بالا ذکر شد روش علمی صدور اجرائیه تا پایان مرحله ابلاغ نسبت به قبوض اقساطی شرح داده می شود بدیهی است نسبت بموارد دیگر تا این مرحله بهمان ترتیب قبوض اقساطی است مگر آنکه حسب مورد ترتیب خاصی در آئیننامه اجرای مفاد رسمی مقرر شده باشد.

توضیح-نظر به اینکه مستندات اجرائیه ها هر کدام با دیگری متفاوت است لذا در اجرا ئیه های دیگر مستندات مربوط به همان اجرائیه ملاک عمل است مثلا در اجرائیه مربوط به چک بانکی در خواست نامه چاپی طبق نمونه مربوط و اصل و فتوکپی چک برگشتی مستند اجرائیه خواهد بود.

روش عملی صدور اجرائیه نسبت به قبوض اقساطی تا پایان مرحله ابلاغ اجرائیه 

 

بستانکار با استناد قبوضی که در اختیار دارد و موفق به در یافت وجه قبوض مزبور از بدهکار در وقت تعیین شده در قبوض نشود می تواند بمنظور وصول طلب خود از طریق اداره ثبت در خواست صدور اجرائیه بنماید.(بند ب ماده یک آئین نامه اجرا) چون در بعضی از اسناد شرط می شود ه در صورت عدم وصول یکی از قبوض اقساطی در موعد مقرر بقیه قبوض مدت دار بعدی تبدیل به حال می شود،در این گونه موارد صدور اجرائیه با دفتر خانه تنظیم کننده سند می باشد در این مورد بستانکار تقاضانامه ای را که فرم چاپی از اوراق بهادار است (فرم نمونه شماره یک) از اداره ثبت خریداری و تکمیل و امضاء می نماید. در خواست نامه مزبور دارای مشخصات زیر است.(ماده2 آئین نامه اجرا)

نام و نام خانوادگی – شماره شناسنامه – محل صدور- محل اقامت در خواست کننده اجرائیه یا نماینده قانونی او و شماره دفتر خانه ای که سند در آن ثبت شده و یا قبوض اقساطی صادر می گریدده است.
نام و نام خانوادگی و محل اقامت بدهکار در صورت فوت متعد نام و مشخصات ورثه او با تعیین اقامت گاه هر یک و هرگاه بین ورثه غایب یا محجور وجود داشته باشد باید نام و مشخصات و نماینده محجور یا غایب معین گردد.
موضوعی که اجرای آن تقاضا شده و شماره و تاریخ مستند در خواست صدور اجرائیه- (ماده 2 آئین نامه و تبصره ذیل آن) بستانکار تقاضانامه را به ضمیمه رونوشت مصدق سند تنظیمی (که قبوض اسنادی به استناد آن صادر شده) و اصل قبوض و فتوکپی مصدق قبوض به اداره ثبت تسلیم می نماید و با ارجاع تقاضا به متصدی اقدام در واحد اجرا، متصدی موظف است پس از بررسی از حیث کامل بودن مداک ارائه شده و سر رسید تاریخ قبوض بدواً ظهر اصل قبوض مزبور را با مهری ه حاکی از صدور اجرتئیه باشد با ذکر تاریخ و کلاسه پرونده اجرائی ممهور و رونوشت یا فتوکپی آن را در پرونده ضبط اصل ان را مسترد می نماید (ماده 70 ائین نامه اجرا) سپس اجرا به منظور اطمینان از نظر عدم تغییر محل اقامت بدهکار و پرداخت یا عدو پرداخت وجه قبوض به وسیله بدهکار از دفتر خانه تنظیم کننده سند استعلام و پس از وصول پاسخ مبنی بر عدم تغییر محل اقامت و عدم پرداخت وجه اقدام به تکمیل فرم اجرائیه در سه برگ می نماید.(فرم شماره 52)(چنانچه بدهکار از یک نفر بیشتر باشد به ازاء هر نفر اضافی دو برگ اجرائیه اضافه می شود.)
توضیح - برگ اجرائیه فرم چاپی است که دارای محل نام بستانکار و محل اقامت آنها و شماره قبوض، شماره سند ، تاریخ آن ، موضوع لازم الاجرا، محل امضای مسئول مربوطه و محل گواهی مامور ابلاغ و محل قید مفاد سند می باشد ، پس از تکمیل، برگ اجرائیه به امضای مسئول مربوطه می رسد و متصدی صدور اجرائیه با ثبت در دفتر رپرتوار (فرم شماره3) کلاسه پرونده را تعیین و سپس در دفتر عملیات اجرائی (فرم شماره 4) ثبت می نماید، کلاسه پرونده و شماره دفتر عملیات اجرائی در روی اوراق اجرائیه منعکس و 2 برگ از اوراق اجرائیه جهت ابلاغ به مامور ابلاغ و مابقی جهت تشکیل پرونده به بایگانی اجراء ارسال می شود.

ابلاغ اجرائیه- پس از ارجاع اوراق اجرائیه به مامور ابلاغ با توجه به ماده 14 و 15 آئین نامه اجرا مامور ابلاغ موظف است به محل اقامت بدهکار که در اوراق اجرائیه سند قید شده است مراجعه و یک برگ اجرائیه را به بدهکار با احراز هویت تسلیم و در نسخه دوم با اخذ امضاء یا اثر انگشت رسید دریافت و مراتب ابلاغ را در برگ ثانی با خط خوانا و جوهر ثابت گواهی و امضاء نماید. در ابلاغ اجرائیه رعایت مواد 14 الی 19 آئین نامه اجرا و بند های 235 و 238 مجموعه بخشنامه های ثبتی تا مهر 65 ضروری است.

مامور ابلاغ برگ اجرائیه ابلاغ شده را ظرف 48 ساعت از تاریخ در یافت باید به متصدی صدور اجرائیه تسلیم نماید و متصدی مزبور پس از انعکاس ابلاغ در دفتر عملیات برگ اجرائیه ابلاغ شده را به بایگانی اجراء ارسال تا پرونده مربوط پیوست و تسلیم متصدی اجرائیه شود، متصدی یاد شده پس از گواهی صحت ابلاغ در روی برگ اجرائیه ابلاغ شده مراتب را به تائید رئیس یا معاون و یا مسئول اجرا رسانیده سپس تاریخ ابلاغ را طی اخطاری (فرم نمونه شماره 5) به اطلاع بستانکار طریقه یا نحوه وصول طلب خود را اعلام می نماید.

لازم به توضیح است که چنانچه متعهد مقیم حوزه دیگر باشد برگ های اجرائیه در ظرف 24 ساعت به ثبت محلی که متعد مقیم آنجاست نیابت اجرائی داده می شود(ماده 14 ائین نامه اجرا) و مدیر ثبت محل مکلف است طبق مقررات آئین نامه اجرا اقدام نماید(ماده 30 آئین نامه اجرا)

روش عملی صدوراجرائیه وعملیات اجرائی ازطریق دفاتراسنادرسمی وازدواج وطلاق 

 

در صورت عدم اجرای تعهدات بدهکار یا متعهد یا مستاجر سند رسمی ، بستانکار می تواند به منظور اجرای تعهدات بدهکار از طریق دفتر خانه اسناد رسمی و یا دفتر ازدواج و طلاق ( دقتر تنظیم کننده سند)در خواست صدور اجرائیه بنماید. در این مورد بستانکار بدواً تقاضانامه (فرم نمونه 6) صدور اجرائیه را زا قسمت فروش اوراق اداره ثبت خریداری و با تکمیل و امضاء آن از دفتر خانه تقاضای صدور اجرائیه می نماید(بند الف ماده یک آئین نامه ) دفتر خانه چنانچه در صدور اجرائیه خود داری و از ثبت محل کسب تکلیف نماید(تبصره اول ماده 4 ائین نامه اجرا) ولی در صورت سر دفتر صدور اجرائیه را بلااشکال تشخیص داد پس از احراز هویت متقاضی رونوشت سند را در برگهای مخصوص اجرائیه (فرم های نمونه ان پیوست است) در سه نسخه (اگر متعهد یک نفر باشد در سه نسخه و اگر متعهد متعدد باشد و یا وثیقه متعلق به متعهد نباشد برای هر یک از متعهدین و صاحب وثیقه دو نسخه اضافه می شود) تهیه کرده و پس زا امضاء به مهر ویژه اجرا شود ممهور و موضوع صدور اجرائیه را طی نامه سفارشی به اطلاع بدهکار رسانید و اوراق اجرائی و تقاضانامه و قبض سفارشی و ضمائم دیگر را ظرف 48 ساعت از تاریخ وصول به اجرای ثبت ارسال و رسید اخذ می نماید(ماده 4 آئین نامه اجرا)

به محض وصول اوراق اجرائیه بوسیله اداره ثبت و ارجاع آن به اجرا کلیه اقدامات و عملیات را ه برای اجرائیه قبوض اقساطی تا پایان مرحله ابلاغ انجام می شود از قبیل تعیین کلاسه و ثبت در دفتر رپرتوار و دفتر عملیات اجرائی و... در مورد اجرائیه فوق نیز صورت می گیرد.

روش ادامه عملیات اجرائی (بعد از ابلاغ اجرائیه) مربوط به اسناد ذمه و اسناد که در حکم آن است 

 

روش ادامه عملیات اجرائی (بعد از ابلاغ اجرائیه مربوط به اسناد رسمی لازم الاجرا و اسنادی که در حکم اسناد لازم (1) الاجرا است،اعم از اینکه اجرائیه را اداره ثبت صادر کرده باشد یا دفاتر اسناد رسمی و یا ادواج و طلاق

روش عملیات اجرائی تا مرحله پایان اجرائیه و اخطاریه به بستانکار جهت اعلام طریقه و یا نحوه وصول طلب قبلاً شرح داده شد، اینک ادامه عملیات:

پس از وصول نامه بستانکار دایر به اعلام نحوه وصول، در ادامه عملیات اجرائی به تبعیت از درخواست بستانکار ممکن است سه حالت پدید آید:

اول- در خواست بازداشت اموال ومعرفی مزبور متعلق به بدهکار.

دوم- معرفی و تقاضای بازداشت اموال غیر منقول به بدهکار

سوم- معرفی وجه و اعمال منقول نزد شخص ثالث متعلق به بدهکار و در خواست بازداشت آن.

حالت اول- در صورتیکه مال منقول از طرف بستانکار معرفی و تقاضای بازداشت آن بشود در این صورت پس از وصول نامه بستانکار و ثبت در دفتر اندیکاتور و ارجاع آن به متصدی امر، جهت ضمیمه نمودن پرونده به بایگانی ارسال می شود بعد از پیوست نمودن پرونده متصدی مزبور دستور بازداشت اموال (فرم نمونه 7 ) منقول متعلق به بدهکار که بوسیله بستانکار معرفی شده صادر و پس از امضای آن از طرف مسئول مربوطه از طریق دفتر، تسیلم مامور اجرا می گردد لازم به تذکر است چنانچه مال منقول مانند اتومبیل باشد مراتب به اداره شماره گذاری راهنمائی و رانندگی اعلام می گردد تا چنانچه اتومبیل مورد بازداشت به نام بدهکار شماره گذاری شده باشد مراتب بازداشت در پرونده مربوطه منعکس شود. همچنین در مورد بازداشت حق امتیاز تلفن، اجرا مراتب را به اداره تلفن مربوط جهت انعکاس در پرونده اعلام می نماید.

دستور بازداشت معمولاً در چهار نسخه تهیه می شود که سه نسخه به مامور تسلیم شده تا به نماینده دادستان و مامور انتظامی(2) در صورت لزوم تسلیم نماید، بعد از تعیین هزینه کارشناسی یا ارزیابی وسیله رئیس ثبت در شهرستانها و رئیس اجرا در تهران ( ماده 110 آئین نامه اجرا) مامور اجرا به اتفاق بستانکار و نماینده دادستان و کارشناس یا ارزیاب و مامور کلانتری محل معرفی شده به محلی که بستانکار معرفی می نماید مراجعه و در محل مامور اجرا پس از تحقیق محلی مبنی بر اینکه اموال تهیه شده متعلق به مدیون است و بازداشت آن از هر حیث بلااشکال است با رعایت فصل چهارم آئین نامه اجرا مربوط به بازداشت اموال منقول معادل طلب بستانکار و یک یا دو عشر اضافی (ماده 48 آئین نامه اجرا) (که بوسیله کارشناس یا ارزیاب ارزیابی می شود) با قید مشخصات دقیق اموال مبادرت به بازداشت اموال می نماید. اموال مزبور به حافظ معتبری که از بستانکار معرفی شده سپرده می شود ( ماده 49 آئین نامه اجرا) بدیهی است، جزئیات عملیات بازداشت در صورتمجلس بازداشتی که در محل تنظیم می شود انعکاس می یابد، صورتمجلس بازداشتی (فرم نمونه8) باید دارای مشخصات دستور زیر باشد:

نشانی دقیق محلی که برای بازداشت اموال مراجعه می شود و تاریخ تنظیم صورتمجلس بازداشتی و مستند دستور بازداشت.
مشخصات دقیق اموال و بهائی که بوسیله کارشناس یا ارزیاب برای هر یک تعیین می شود.
1-با اینکه چک بانکی ویسله صاحب حساب تنظیم و امضاء می شود ولی طبق ماده یک قانون صدور چک مصوب سال 1355 چکهای صادره عهده بانک های کشور، در حکم اسناد لازم الاجرا می باشد،بدیهی است در هنگام صدور اجرائیه نسبت به چک مفاد قانون چک و آئ ین نامه اجرای مفاد اسناد لازم الاجرا می باشد، بدیهی است در هنگام صدور اجرائیه نسبت به چک مفاد قانون چک و ائین نامه اجرای مفاد اسناد رسمی لازم الاجرا مصوب 1355 بایستی رعایت شود ضمناً فرم تقاضا نامه صدور اجرائیه چک جزء اوراق بهادار و چاپی است که در اختیار سازمان ثبت است.فرم نمونه شماره 22)

2- در موارد بسته بودن درب یا عدم اجازه ورود به محلی که اموال در آن قرار دارد حضور نماینده دادستان لازم

است.(ماده 47 آئین نامه ) و نیز حضور مامور انتظامی مربوط به مواقعی است که حفظ نظم را ایجاب کند.

نام و نام خانوادگی و محل اقامت حافظ، نام و نام خانوادگی مامور اجرا و معترضین و نماینده دادستان و مامور انتظامی و کارشناس یا ارزیاب.
اظهارات مدیون یا اشخاص ثالث یا کسانی که حضور داند با جهات رد یا قبول آن
صورتمجلس بازداشت اموال باید به امضای کلیه مامورین قانونی و حاضرین در جلسه برسد چنانچه بدهکار یا اشخاص ثالث دخیل از امضاء خودداری کردند مراتب استنکاف در ذیل صورتمجلس قید می شود.
اعداد مذکور در صورت مجلس با تمام حروف قید و چنانچه اشتباهی در هنگام تحریر پیش آمده باشد با توضیح لازم به امضاء حاضرین می رسد تصحیح می گردد.

از صورت مجلس بازداشتی به حافظ اموال و نماینده دادستان و نماینده کلانتری و بستانکار هر یک نسخه ای با اخذ رسید تسلیم می شود تا پایان عملیات بازداشتی مامور اجرا به اداره مراجعه و نسخه اصلی صورت مجلس بازداشتی را به مسئول اجرا تسلیم می نماید که پس از پیوست نمودن پرونده و ارسال آن نزد متصدی پرونده ، متصدی مزبور با بررسی صورتمجلس بازداشتی چنانچه مدیون در محل در هنگام بازداشت حضور نداشته باشد اخطار نتیجه ارزیابی اموال را تهیه و پس از امضای مسئول مربوطه از طریق دفتر جهت ابلاغ به مدیون به مامور ابلاغ تسلیم می گردد. چنانچه مدیون در موعد مقرر به ارزیابی اعتراض داشته باشد بایستی اعتراض خود را ضمن تودیع هزینه تجدید کارشناس و ارائه فیش و بانکی آن تسلیم اجرا نماید (مواد105و 106و108و109و110 آئین نامه اجرا)

چنانچه پس از ابلاغ اخطاریه و عدم وصول اعتراض در مهلت مقرر از ناحیه مدیون ارزیابی قطعی تلقی و پس از قطعیت ارزیابی متصدی امر پیش نویس آگهی مزایده اول ( فرم نمونه 9) را تهیه می نماید.(بند ب ماده 111 آئین نامه) آگهی مزایده باید دارای مشخصات زیر باشد:

نوع اموال منقول بازداشت شده ، توصیف اجمالی آن، تاریخ، ساعت روز و محل فروش و قیمتی که مزایده از آن شروع می شود.

جلسه مزایده- جلسه مزایده در تاریخ، روز، ساعت، محل مقرر در آگهی با حضور مامور اجرا و مسئول حراج و نماینده دادستان و در صورت لزوم مامور انتظامی تشکیل می شود. در جلسه مزایده معمولاً بستانکار یا بدهکار یا هردو ممکن است شرکت داشته باشند. در روز مزایده، خریدار یا خریدارانی برای اموال مورد مزایده پیدا شد فروش مال از قیمت ارزیابی شروع شده و به کسی که بیشترین قیمت را پیشنهاد کرد فروخته خواهد شد ، فروش مال نقدی است و در این صورت مامور حراج مبلغ فروش را بابت اصل طلب و نیم عشر اجرائی و حق حراج حق چوب حراج و حق حافظ اموال را نقداً اخذ و در صورتیکه فروش مال مورد مزایده نیاز به تنظیم سند انتقال اجرائی نداشته باشد، مال را تحویل خریدار داده و رسید در یافت می دارد ولی چنانچه مورد بازداشت مال منقولی مانند اتومبیل باشد که پس از انجام تشریفات مزایده احتیاج به تنظیم سند در دفتر خانه اسناد رسمی داشته باشند پیش نویس سند انتقال اجرائی و اخطار حسن نیت (بند 230 مجموعه بخشنامه های ثبتی تا مهر 65) تهیه و پیش نویس مزبور جهت تنظیم سند انتقال اجرائی به دفتر خانه اسناد رسمی ارسال می شود. توضیح اینکه کلیه اقدامات انجام شده در جلسه مزایده در صورتمجلسی که تنظیم می گرددمنعکس می شود، صورتمجلس مزبور به امضای مامورین قانونی و خریدار می رسد ر این هنگام مامور اجرا موظف است وجوه وصولی را فوراً به حساب مربوطه بانک واریز و فیش های آن را پیوست صورتمجلس نموده و به اجرا تحویل نماید در صورتیکه بستانکار خود خریدار اموال باشد اموال در ازاء طلب وی پس از پرداخت هزینه های قانونی با رعایت موارد فوق تحویل بستانکار خواهد شد.

دوم- در صورتیکه مال غیر منقولی متعقل به بدهکار از طرف بستانکار معرفی و تقاضای بازداشت آن بشود در این صورت پس از وصول نامه بستانکار متصدی مربوط با توجه به مواد 47و 48و 92 آئین نامه و رعایت فصل ششم آئین نامه اجرا دستور ارزیاب و بازداشت ملک و اینکه ملک در اجاره هست یا خیر را به مامور اجرا صادر و رونوشت آن را جهت اطلاع و اعلان جریان ثبتی ملک مورد نظر به واحد ثبتی مروبطه ارسال می نماید بدیهی مامور اجرا که برای بازداشت و ارزیابی ملک و تعیین اینکه ملک در اجاره غیر هست یا خیر به محل وقوع ملک با حضور نمایندگان قانونی و کارشناس عزیمت و مراتب بازداشت و ارزیابی و چگونگی وضع اجاره را در صورتمجلسی که در محل تنظیم می شود قید می نماید صورتمجلس مزبور (فرم شماره10) باید با توجه به مواد 92 و 47 و 48 آئیننامه اجرا تنظیم گردد. پس از تسلیم صورت مجلس بازداشتی بوسیله مامور به شعبه اجرا، مراتب بازداشت مالکیت مدیون با توجه به میزان دین به ثبت محل اعلام و نتیجه ارزیابی و بازدشت طی اخطاری به بدهکار ابلاغ می شود که چنانچه به نتیجه ارزیابی اعتراض داشته باشد اعتراض خود را در موعد مقرر با توجه به مواد 105 و 106 آئین نامه اجرا تسلیم نماید و در صورت قطعیت ارزیابی و وصول پاسخ جریان ثبتی ملک و با توجه به مفاد صورتمجلس بازداشتی مامور اجرا توسط متصدی مربوطه پیش نویس آگهی مزایده تهیه می گردد. آگهی مزایده (فرم نمونه شماره (11) باید دارای مشخصات زیر باشد:

نام و نام خانوادگی مالک، محل و حدود و مشخصات و پلاک وتوصیف اجمالی، تعیین اینکه ملک در اجاره هست یا خیر، قیمتی که مزایده از آن شروع می شود، ساعت و روز و تاریخ و محل مزایده- آگهی مزایده اینکه دارای مشخصات فوق است در روزنامه ای که از طرف وزارت ارشاد اسلامی تعیین می شود درج و در مواعد تعیین شده منتشر خواهد شد علاوه بر آگهی مزایده مزبور آگهی الصاقی پشت سفید نیز چاپ و به محل وقوع ملک مورد مزایده و معابر عمومی و اماکن عمومی و تابلو اعلانات اداره بوسیله مامور اجرا الصاق خواهد شد و جهت اطلاع بدهکار و بستانکار و نمایندگان قانونی نسخی ارسال می شود. جلسه مزایده- جلسه مزایده با حضور مسئول اجرا و مسئول مزایده و نماینده دادستان و بستانکار و بدهکار چنانچه حاضر باشد در وقت و ساعت ومحل مقرر در آگهی تشکیل می شود مزایده مبلغ مندرج در آگهی شروع و به کسی که در نتیجه پیشنهاد بالاترین قیمت خریدار واقع شد فروخته می شود پس از فروش وجه آن نقداً وسیل ه مسئول مزایده دریافت و بلافاصله بحساب بانکی مربوطه واریز و فیش صادر پیوست می گردد و صورتمجلس مزایده (فرم نمونه 12) وسیله مزایده تهیه و بامضاء مامورین قانونی حاضر و خریدار می رسد نسخه ای از صورتمجلس مزایده به هر یک از مامورین قانونی و خریدار تسلیم و رسید در یافت و سپس در دفتر اندیکاتور به دستور مسئول مربوطه ثبت و نزد متصدی مربوطه ارسال می گردد تا پس از صدور ابلاغ اخطار حسن نیت پیش نویس سند انتقال اجرائی بوسیله ممیز اجرا بشرح زیر تنظیم بشود. پیش نویس سند انتقال اجرائی شامل خلاصهای از جریان عملیات اجرائ با قید نام و نام خانوادگی بدهکار و بستانکار ( با مشخصات کامل) و محل اقامت آنها و حدود و مشخصات کامل ملک و محل وقوع ملک و قید اینکه در اجاره هست یا خیر؟ و مبلغ خریداری شده و قید وصول فیش وجوه وصولی اعم از اصل و نیم عشر اجرائی و حق حراج و غیره می باشد. پیش نویس سند انتقال اجرائی به امضای رئیس ثبت در شهرستانها و رئیس ثبت در شهرستانها و رئیس اجرا در تهران می رسد و پس از ثبت در دفتر اندیکاور جهت ثبت سند به دفتر خانه اسناد رسمی ارسال می گردد.

پس از تنظیم سند انتقال اجرائی چنانچه خریدار یا بستانکار خریدار تقاضای تحویل یا تخلیه ملک مورد انتقال را داشته باشد، پس از حصول در خواست مزبور دستور تخلیه یا تحویل حسب مورد به مامور اجرا صادر و تسلیم می شود و مامور اجرا موظف است با حضور نماینده دادستان و خریدار و عنداللزوم اممور انتظامی به محل وقوع ملک مورد انتقال عزیمت و ضمن تهیه صورتمجلسی ملک را تحویل یا حسب مورد تخلیه و تحویل خریدار نماید. مراتب تخلیه بوسیله خریدار در ذیل صورتمجلس یاد شده باید گواهی و به امضاء خریدار و نمایندگان قانونی و مامور اجراء برسد. پس از اقدام مزبور مامور اجرا صورتمجلس تخلیه و یا تحویل را به اجرا تسلیم می نماید تا وسیله ممیز اجرا ختم عملیات اجرائی منعکس و پرونده به بایگانی اجرا ارسال شود تا بایگان اجرا در دفتر مختومه ثبت و ضبط نماید.

سوم- در صورتیکه وجه نقد یا مال منقول معرفی شده نزد شخص ثالث باشد.(ماده 81 الی 91 آئین نامه اجرا) به در خواست بستانکار بازداشت نامه (فرم نمونه 13) خطاب به شخص ثالث و رونوشت آن بمدیون در 5 برگ وسیله ممیز اجرا یا متصدی مربوطه تهیه و پس از امضاء مسئول اجرا جهت ابلاغ به مامور اجرا تسلیم و مامور اجرا پس از مراجعه به محل اقامت شخص ثالث یک برگ بازداشت نامه را به روئیت شخص ثالث و بعد رونوشت آنرا به مدیون ابلاغ و در برگ ثانی رسید اخذ و مراتب ابلاغ را گواهی می نماید. شخص ثالث مکلف است از تاریخ ابلاغ ظرف پنج روز (ماده 86 آئین نامه اجرا)چنانچه منکر تمام یا قسمتی از وجه نقد یا اموال منقول نزد خود باشد به رئیس ثبت اطلاع دهد والا مسئول پرداخت وجه و یا تسلیم مال خواهد بود و به درخواست بستانکار در صورت عدو تودیع وجه یا تسلیم مال از اموال شخص طبق مقررات بازداشت خواهد شد. حال چنانچه شخص ثالث منکر وجود مال یا طلب متعهد نزد خود باشد،(ماده 86 آئین نامه اجرا) باید ظرف مدت مقرر مراتب انکار خود را به اجرا اطلاع دهد در اینصورت عملیات اجرائی نسبت به آن مال متوقف می شود ولی در صورتیکه وجود مال یا طلب وجه نقد نزد شخص ثالث به موجب سند رسمی محرز باشد(تبصره ماده87 آئین نامه اجرا) صرف انکار شخص ثالث مانع از تعقیب عملیات اجرائی نسبت به اموال یا وجه نقد نزد او نیست هرگاه بستانکار تقاضای حقوق و مزایا و دستمزدی که متعهد از وجوه عمومی می گردد بنماید.(ماده 90 آئین نامه اجرا و بندهای آن) بازداشت نامه(فرم نمونه شماره 14) بوسیله متصدی مربوطه بعنوان حسابداری اداره متبوعه مدیون تهیه و به امضای مسئول رسیده و ارسال می گردد. پس از ابلاغ بازداشت نامه به مسئول حسابداری اداره مدیون، حسابداری مزبور موظف به کسر حقوق و مزایای مدیون خواهد بود.(ماده 91 آئین نامه اجرا)

بهمین ترتب در مواردیکه بستانکار برای استیفای طلب خود تقاضای بازداشت از موجودی حساب سپرده بانکی بدهکار را می نماید اقدام خواهد شد.(تبصره ذیل ماده 91 ائین نامه اجرا)

روش عملی ادامه عملیات اجرائی مربوط به اسناد شرطی و رهنی که موضوع آن اموال منقول است

 

روش عملی ادامه عملیات اجرائی مربوطه به استناد شرطی و رهنی که موضوع ان اموال منقول بوده و تاریخ تنظیم سند بعد از اصلاح مواد 34و 34 مکرر قانون سال 1351 باشد

بعد از اجرائیه یا حین آن مرتهن می تواند در خواست توقیف اموال منقول مورد وثیقه را زا اجرای ثبت بنماید در این مورد اجرای ثبت دستور توقیف مورد وثیقه را به مامور اجرا صادر می کند. در بعضی از اسناد ،مورد وثیقه اتومبیل است(ماده 21 آئین نامه اجرا). لذا بعلت اینکه اتومبیل معمولاً مکان مشخصی ندارد بدواً مراتب به مراجع قانونی مانند اداره شماره گذاری و راهنمائی و رانندگی جهت انعکاس رهن بودن اتومبیل در پرونده مربوط یا پلیس راه ژاندارمری و غیر و اعلام تا با معرفی مرتهن نسبت به توقیف آن اقدام شود و پس از توقیف اتومبیل بوسیله مراجع زبور مامور اجرا در صورت لزوم با حضور نماینده دادستان و کارشناس نسبت به توقیف آن وتحویل به حافظ معتبر اقدام می نماید. پس از توقف و گذشت مدت چهار ماه مهلت قانونی از ابلاغ اجرائیه (ماده 178 آئین نامه اجرا) متصدی مربوط پس زا اخذ پرونده از بایگانی اقدام به تکمیل کارت حراج(فرم نمونه شماره 15) در دو نسخه و امضاء آن بوسیله متصدی و مسئول مربوط به مرکز حراج راسال می نماید، کارت حراج فرم چاپی از طریق سازمان ثبت تهیه و در اختیار ادارات اجرا گذاشته می شود.

حراج مورد وثیقه اموال منقول 

 

پس از وصول کارت حراج و تشکیل پرونده در مرکز حراج و بررسی وتطبیق مشخصات مورد وثیقه با صورتمجلس بازداشتی تنظیمی مامور اجرا با مندرجات سند،چنانچه در حراج اشکالی نباشد متصدی حراج نسبت به تهیه آگهی الصاقی حراج (فرو نمونه شماره 16)اقدام می نماید. در آگهی الصاقی حراج اموال منقول باید نکات زیر تصریح شود.(ماده 141 آئین نامه اجرا)

نوع اموال مورد حراج و توصیف اجمالی آن
تاریخ روز و محل و ساعت شروع ختم حراج
قیمتی که حراج از آن شروع می شود
با تهیه پیش نویس آگهی حراج نسبت به تکثیر آگهی های حراج اقدام و به رهن و مرتهن و نماینده دادستان و در صورت لزوم مامور انتظامی هر کدام یک نسخه تسلیم و یا برای ایشان ارسال می گردد و تعدادی از نسخ آگهی وسیله مامور ابلاغ در اماکن و معابر عمومی و تابلو اعلانات الصاق می شود. حراج اموال منقول در روزهای دوشنبه و پنجشنبه از ساعت 9 تا 12 صبح بعمل می آید.(ماده179 آئین نامه اجرا)

در صورتیکه هر یک از روزهای مقرر یاد شده مصادف با تعطیل باشد روز بعد از تعطیل روز حراج خواهد بود. روز مقرر در آگهی جلسه اول حراج با حضور نمایندگان قانونی(متصدی حراج- مسئول حراج- نماینده دادستان) تشکیل می شود چنانچه در جلسه اول خریداری بود مال فروخته خواهد شد، مگر اینکه مازاد مال در بازداشت غیر باشد جلسه موکول به موافقت مدیون و بازداشت کننده مازاد خواهد بود.(ماده 181 ائین نامه) ولی چنانچه در جلسه اول خریدری شرکت نکرد و یا مدیون با وجود خریدار در خواست نماید حراج به جلسه دوم موکول شود،(ماده 161 آئین نامه اجرا) حراج جلسه دوم موکول خواهد شد. در جلسه دوم با حضور نمایندگان قانونی که در وقت و محل مقرر تشکیل می شود خریداری پیدا نشد مورد حراج طبق مقررات در قبال اصل و حقوق دولتی به بستانکار (مرتهن) واگذار می شود.

صورتجلسه حراج(فرم نمونه شماره 17)باید دارای مشخصات زیر باشد: نام بستانکار و بدهکار و مشخصات مال مورد وثیقه و تاریخ شروع و ختم حراج و نام متصدی و مسئول حراج و نماینده دادستان و نام خریدار (اگر وجود داشته باشد) و مبلغ شروع حراج و مبلغ خریداری و شماره فیشهای مربوط به تودیع وجه به بانک و فیش اصل و نیم عشر و حق حراج صورتجلسه حراج بوسیله متصدی مزبور تهیه و تنظیم و به امضای مسئولین امر و نماینده دادستان و خریدار و نیز مدیون و دائن یا نمایندگان آنها در صورتیکه حضور داشته باشند (ماده 166 آئین نامه اجرا). تحویل مال منقول به کسیکه برابر مقررات در حراج برنده شناخته شده و دستور تنظیم سند واگذاری و وصول نیم عشر اجرائی و سایر حقوق قانونی و صدور فیش وجوه حاصله از فروش به بستانکار و تحویل مازاد ( احتمالی) به مدیون بعهده مسئول مرکز حراج می باشد (ماده 171 آئین نامه اجرائی) مسئول حراج پس از انعکاس حراج در کارت حراج، کارت مزبور را به پیوست یک برگ صورتمجلس حراج به اجرا اعاده می نماید.

لازم به توضیح است که فروش مال به نسیه جایز نیست مگر اینکه متعهدله فروش به نسیه را قبول و مدیون نیز مازاد را نقداً دریافت و یا نسبت به مازاد نسیه را قبول نماید در هر صورت خود مسئول وصول خواهد بود و حق حراج نقداً دریافت می شود.( ماده 167 آئین نامه اجرا). ضمناًچنانچه مورد حراج احتیاج به تنظیم سند انتقال اجرائی داشته باشد قبل از امضاء سند انتقال اخطار حسن نیت به عنوان بدهکار و رهن تهیه و ابلاغ می شود. سپس متصدی مربوطه مراتب انتقال اجرائی را به دفترخانه تنظیم کننده سند رهنی (مورد اجراء)جهت قید در ستون ملاحظات سند رسمی اعلام می نماید.(ماده212 آئین نامه اجرا)

روش ادامه عملیات اجرائی مربوط به اسناد رهنی وشرطی که موضوع آن اموال غیرمنقول بوده وتاریخ تنظیم سندبعدازاصلاح مواد34و34مکررقانون ثبت مصوب سال 1351 باشد

 

روش ادامه عملیات اجرای مربوط به اسناد رهنی و شرطی که موضوع آن اموال غیر منقول بوده و تاریخ تنظیم سند بعد از اصلاح مواد 34و 34 مکرر قانون ثبت مصوب سال 1351 باشد

پس از ابلاغ اجرائیه و گواهی صحت ابلاغ از طرف ممیز و مسئول مربوط و اعلام تاریخ ابلاغ به بستانکار و سپری شدن مدت شش ماه مهلت مقرر به اجرا واصل نشده باشد و یا ملک مشمول حراج نباشد با پرسش جریان ثبتی ملک از ثبت محل و بررسی و تطبیق مشخصات مورد وثیقه مندرج در برگ اجرائیه با مفاد پاسخ استعلام ثبت محل چنانچه اشکالی قانوناً به نظر نرسد پس ازگذشت دو ماه دیگر که جمعاً از تاریخ ابلاغ اجرائیه 8 ماه می شود پیش نویس سند انتقال و اخطار حسن نیت پس از وصول کلیه هزینه های قانونی از قبیل نیم عشر و دریافت وجوهی که مدیون تا قبل از سند انتقال به بستانکار پرداخت نموده تهیه پس از امضاء مدیر ثبت در شهرستانها و رئیس اجرا در تهران بمنظور ثبت در دفتر خانه اسناد رسمی ارسال می گردد.

پیش نویس سند انتقال باید حاوی کلاسه پرونده و خلاصه ای از جریان اصلی عملیات اجرائی پلاک و حدود مشخصات ملک و نام بستانکار و بدهکار و راهن یا راهنین (صاحبان وثیقه) و شماره سند لازم اجرا و تاریخ ابلاغ اجرائیه و کلاسه آن، میزان بدهی پرونده اعم از اصل و خسارت (در مورد بانکها) و نیم عشر وغیر و قید شماره فیش های مربوط و قید جمع مبلغی که ملک در ازای آن به بستانکار واگذار می شود باشد.

توضیح - امضاء سند انتقال در دفترخانه اسناد رسمی باید بعد از ابلاغ اخطار حسن نیت باشد.

تقاضای حراج- چنانچه در مهلت مقرر 6 ماه از تاریخ ابلاغ اجرائیه از طرف مدیون تقاضای حراج شده باشد و یا پرونده مشمول ماده 118 و 192 آئین نامه اجرا باشد، اموال غیر منقول بایستی قانوناً از طریق حراج به فروش برسد. در این صورت اجرا پس از تکمیل دو برگ کارت حراج (فرم نمونه شماره 21 –ماده 150 آئیننامه) و امضای آن بوسیله مسئولین امر کارت را به مرکز حراج ارسال نموده و مرکز حراج جریان ثبتی را از ثبت محل استعلام و موقعیت اعیانی ملک را با ترسیم کروکی از ثبت محل در خواست می نماید. (ماده 153آئین اجرا) و وسیله مامور اجرا وضعیت ملک را از نظر اینکه در اجازه رسمی هست یا خیر؟ در محل تحقیق و به مسئول حراج گزارش می نماید.

دایره حراج پس از بررسی حدود و مشخصات ملک مندرج در کارت حراج و تطبیق آن با استعلام ثبت محل مبادرت به تهه پیش نویس آگه حراج الصاقی نموده(فرم شماره 18) و پس از تعیین وقت جلسات حراج و امضاء آن نسبت به تکثیر آگهی اقدام و برای بستانکار و بدهکار و نماینده دادستان و نسخی را هم به مامور اجرا جهت الصاق در اماکن و معبر عمومی و تابلو اعلانات مرکز حراج (ماده 143 آئین نامه اجرا ) تسلیم می نماید. جلسات حراج اموال غیر منقول در روزهای یکشنبه و چهارشنبه تشکیل می گردد.(ماده 179 آئینامه اجرا)

جلسه حراج- چنانچه در جلسه اول حراج خریداری وجود داشته باشد ملک فروخته می شود مگر آنکه مازاد مال در بازداشت غیر باشد که تجدید جلسه موکول به موافقت مدیون و بازداشت کننده مازاد خواهد بود. در صورت عدم وجود خریدار در جلسه اول و یا درخولست بدهکار مبنی بر اینکه حراج به جلسه دوم موکول شود حراج به جلسه دوم موکول می گردد. جلسه دوم در وقت مقرر در آگهی تشکیل می شود و به خریدار فروخته خواهد شد و اگر هم خریداری شرکت نکند با در یافت کلیه هزینه های قانونی به بستانکار طبق مقررات واگذار می شود. جلسات حراج (فرم نمونه شماره 19 و 20) با حضور نمایندگان قانونی تشکیل و صورتمجلسهای تنظیمی به امضای نمایندگان قانونی و خریدار و بستانکار وبدهکار اگر حضور داشته باشند می رسد.

مسئول حراج مفاد صورتمجلس حراج را در کارت حراج منعکس و ضمن فتوکپی صورت مجلس حراج به اجرا ارسال می نماید، اجرا مکلف است (ماده 171 آئین نامه اجرا) پیش نویس سند انتقال اجرائی و اخطار حسن نیت را تهیه و پس از امضای رئیس اجرا در تهران و رئیس ثبت در شهرستان جهت تنظیم سند به دفتر خانه اسناد رسمی ارسال که پس از ابلاغ اخطار حسن نیت سند انتقال امضاء شود. سپس اجراءحسب مورد دستور تحویل و یا تخلیه ملک به انتقال گیرنده را به مامور اجرا صادر می نماید و متصدی امر موظف است مراتب انتقال اجرائی را به دفتر خانه تنظیم کننده سند رهنی جهت قید در ستون ملاحظات سند رهنی مزبور اعلام نماید(ماده 212 آئین نامه اجرا)

روش عملیات اجرائی اسناد رهنی و شرطی که موضوع آن اموال غیر منقول است و تاریخ تنظیم آن قبل از تصویب ماده 34 و 34 مکرر اصلاحی مصوب 1351 می باشد.

 

روش عملیات اجرائی اسناد رهنی و شرطی که موضوع آن اموال غیر منقول است و تاریخ تنظیم سند آن قبل از تصویب ماده 34 و 34 مکرر اصلاحی قانون مصوب1351 می باشد

با توجه به اینکه تقاضای صدور اجرائیه طبق قانون قدیم (مربوط به سال قبل از 51) نسبت به اموال منقول بطور کلی بعمل نمی آید و نسبت به اموال غیر منقول نیز بندرت صورت می گیرد مع الوصف روش عملی اجرائیه مربوط به اسناد رهنی و شرطی که موضوع آن اموال بطور اجمال شرح داه می شود:

بعد از ابلاغ اجرائیه مهلت مقرر از تاریخ ابلاغ اجرائیه اسناد ذکر شده فوق سه ماه است که ظرف آن مدت بدهکار می تواند در پرداخت بدهی خود اقدام نماید چنانچه در مهلت مقرر اقدامی نسبت به پرداخت بدهی صورت نگیرد بستانکار از اجرای ثبت درخواست مزایده مال مورد وثیقه را می نماید. در این مرحله مابقی عملیات از نظر صدور آگهی مزایده و تاریخ انتشار و پرسش جریان ثبتی و... عیناً به ترتیبی است که در مورد روش ادامه عملیات اجرائی در مورد اسناد ذمه نسبت به اموال غیر منقول ذکر گردیده است بااین توضیح که چنانچه بستانکار، بانک باشد اگر در مزایده خریدار پیدا نشود در این صورت مورد معامله بهر حال بطریق حراج باید به فروش برسد.

(ماده 113 مکرر آئین نامه اصلاحی سال 44) و همچنین در صورتیکه قسمتی از طلب بستانکار تادیه و در خواست اجرائی برای باقی طلب بشود ( طبق ماده 112 آئین نامه) از مورد معامله بابت طلب بستانکار به ماخذ مقرر در سند به مزایده گذاشته شده مگر آنکه مال مورد معامله قابل تفکیک نباشد که در این صورت تمام مورد معامله به مزایده گذاشته شده و از حاصل فروش باقیمانده طلب بستانکار تادیه می شود در مورد بانکها مزایده مقداری از مورد معامله برای پرداخت بقیه طلب بانک فقط در صورت رضایت بانک ممکن است (تبصره ماده 112 آئیننامه )والا تمام مال مورد معامله به مزایده گذاشته شده و از حاصل فروش بقیه طلب بانک تادیه می شود در مورد مالی که قابل تفکیک نیست هر گاه در مزایده خریداری پیدا نشود مال به بستانکار واگذار شده و قیمت مازاد مال مورد معامله از خریدار در یافت خواهد شد.(تبصره 2 ماده 112 آئیننامه )

این قبیل اسناد بعد از مزایده با انقضاء دو ماه از تاریخ صورتمجلس مزایده انتقال پس از حصول کلیه حقوق دولتی به امضای رئیس ثبت در شهرستانها و رئیس اجرا در تهران صادر و به خریدار واگذار می شود.

توضیح- در مورد مزایده اسناد فوق مزایده بایستی از جمع وجوه زیر شروع شود:

اصل دین

اجوار عقب افتاده

خسارت تا روز مزایده (در مورد بانکها)

نیم عشر و هزینه های قانونی دیگر ضمناً در این مورد احتیاجی به ارزیابی موزد وثیقه نیست.

روش رسیدگی به اعتراضات واصله در اجراء از طرف بدهکار یا بستانکار یا اشخاص ثالث

 

اعتراض به عملیات اجرائی در هر مرحله پس از وصول اعتراض متصدی مربوط جریان پرونده را ضمن انعکاس اعتراض به رئیس ثبت در تهران جهت اعلام نظر گزارش نموده و پس از اعلام نظر رئیس اجرا در تهران و رئیس ثبت در شهرستان،متصدی مربوط نظریه مزبور را بطرفین پرونده و معترض (که ممکن است شخص ثالث باشد) ابلاغ می نماید.

چنانچه ظرف مدت 10 روز از ابلاغ اعتراضی نرسیده عملیات اجرائی ادامه می یابد ولی در صورتیکه اعتراض در مهلت فوق الذکر واصل گردید اجرا جریان پرونده را بطور کامل طبق ماده 229 آئین نامه اجرا جهت طرح در هیات نظارت ثبت منطقه گزارش می نماید و پس از وصول رای هیات نظارت و ابلاغ بطرفین عملیات طبق مقررات ادامه داده می شود.

توضیح آنکه در صورتیکه اعتراض بصدور اجرائیه باشد طبق ماده 1 و 2 اصلاح بعضی از مواد قانون ثبت مصوب شهریور 1322 رسیدگی به آن در صلاحیت دادگاه صالحه می باشد و در اداره ثبت رسیدگی نمی شود